יועצת שינה

 

איילת רוזן ישראלי 
077-4050988
info@tobeima.co.il               

חפץ מעבר - ידידו הטוב ביותר של התינוק

איילת רוזן ישראלי - יועצת שינה ומדריכת הורים


האם אתם מכירים את השלב שבו יש לילד צעצוע, דובי, חיתול בד או חפץ אחר שהוא קשור אליו ולוקח אותו לכל מקום?
זהו חפץ שיש לו ייחוד ומשמעות בעיני הילד שאיננה לצעצועים או דברים או חפצים אחרים.  זהו חפץ מעבר.


התינוק והילד נזקקים לחפץ מעבר בהתמודדות עם מצבים מעוררי חרדה כמו פרידה בעת ההליכה לישון, במצבי עייפות, במצבי לחץ ומתח, בזמנים של אי וודאות, וגם בזמנים של געגועים לאמא. לעיתים כאשר האמא כועסת על הילד הוא יחפש להחזיק חפץ מעבר כדרך לקבל ביטחון. גם התינוק וגם הילד יודעים בדיוק מתי הם זקוקים לחפץ מעבר, מה הסיבות ולכמה זמן. קיומו של חפץ מעבר בחיי הילד מציין שלב בהתפתחות הטבעית שלו.


מהו חפץ מעבר?

חפץ מעבר הוא חפץ המלווה את התינוק במעבר שלו מתלות בהורים לעצמאות.

המונח "אובייקט מעבר" הוטבע במקור על ידי פסיכיאטר הילדים הבריטי דונלד ויניקוט, שהסביר כי הוא מסייע לתינוק להיפרד מאמו, והאובייקט מסמל את האם הנעדרת כשהיא אינה בסביבה. התינוק, שמתחיל להבין שהאם אינה חלק ממנו לקראת גיל שנה, חש תסכול וחרדה עקב הפיכתו לישות נפרדת, ואז הוא מאמץ חפץ כלשהו שמסמל עבורו את נוכחותה המרגיעה של האם.


לפי מחקרים, כמעט 70 אחוזים מהילדים משתמשים בחפץ מעבר. לאלה שלא, יש דרכים אחרות להרגיע את עצמם, כמו מציצת אצבע או התנדנדות אחורה וקדימה. רוב התינוקות יאמצו את חפץ המעבר בין גיל 4 חודשים לשנה, וייפרדו ממנו בגילאי הגן.


חפצי המעבר הפופולאריים ביותר הם שמיכות, כריות, בובות, דובונים וחיתולי בד. דברים רכים שנעים לילד להתכרבל איתם. גם מוצץ יכול להפוך במקרים מסוימים לחפץ מעבר, בעיקר אם הילד מחזיק אותו ביד. ועוד חפצים שנמצאים הרבה בסביבתו.


לעיתים לילדים אין חפץ מעבר והם משתמשים בחלקים של גופם או בתופעות מעבר אחרות על מנת להפנים את דמות האם ולהירגע. למשל, יש ילדים שמלטפים את הכרית או את הסדין, אלה תופעות מעבר.


חפץ מעבר בגן 

יש ילדים שחפץ מעבר מאוד מרגיע אותם בגן וחשוב לאפשר להם, בעיקר בזמן הפרידה מאמא בבוקר, וגם  כשהם מאוד עייפים ורוצים לישון


שימו לב האם לילדכם יש חפץ שאיתו הוא נוהג ללכת לישון בבית. יש ילדים שנרדמים עם חיתול טטרה, עם דובי קטן, ויש את אלה שמסתובבים בבית עם מוצץ בפה ועוד מוצץ ביד, ואיתם הולכים לישון. חפצים אלה מסייעים לילדים להירדם בגן, וחשוב להיות מודעים לכך ולאפשר להם לקחת מהבית כל חפץ רלוונטי שיכול לעזור להם בגן.


אם הילד לא ביקש את החפץ לפני שהלך לגן, כנראה שאינו זקוק לו שם. אם כן ביקש, אני בעד לאפשר לו. זה נותן לנו תחושה טובה. אני כן ממליצה לתאם את עניין חפצי המעבר עם הגננת, שתאפשר לילד לבלות עם החפץ כמה שהוא צריך ורוצה, ושלא תיקח לו אותו ותניח בצד בתחילת היום.


אגב, יש ילדים שהולכים לגן בבוקר עם חפצים שלפעמים נראים לנו מוזרים (דלי, כובע, עט של אמא או אבא). תנו להם לבחור את החפץ (במגבלות האפשר...). הוא מעניק להם ביטחון. יש גם כאלה שכל יום לוקחים משהו אחר מהבית (לאו דווקא חפץ קבוע). לפעמים זה נראה לנו כמו דברים מוזרים... אבל מה זה משנה? העיקר שירגישו נוח ובטוח.


חפץ מעבר בזמן השינה

הקניית הירדמות עצמאית עוזרת לויסות ולהרגעה עצמית ומביאה להתפתחות רגשית של התינוק.
תינוקות וילדים צעירים נעזרים בחפצי מעבר ובתופעות מעבר בשלב ההרדמות. חפץ מעבר יכול להיות דובי, מוצץ, שמיכה או כל חפץ אחר שהילד קשור אליו ומשתמש בו בתהליך של הרגעה עצמית. כך הילד יכול להרגיע את עצמו ללא עזרת אחרים. תופעות מעבר הן פעילויות של הרגעה עצמית. נדנוד של התינוק הוא אמצעי כזה להרגעה. התינוק לומד להפיק תנועות כאלו בעצמו לצורך הרגעה עצמית לפני השינה.

כאשר הילד נמצא בתקופה של רגרסיה או חרדת נטישה חשוב להקפיד שהחפץ יהיה חלק מטקס השינה.
כאשר הילד ישן מחוץ לבית (גן, מטפלת, אצל סבא וסבתא וכיו"ב) חשוב שחפץ המעבר יהיה איתו, על מנת לעזור לו להירדם.


איך מעודדים חפץ מעבר?

ככלל, מומלץ שאת חפץ המעבר יבחר הילד, לכן חשוב לשים לב למה הילד מתחבר ולאפשר לו.
אפשר להציע לילד הרבה אפשרויות אבל את המשמעות לחפץ המסוים רק הוא נותן.
לעיתים קשה להבחין מהו חפץ המעבר.
בגיל שנתיים מומלץ שהילד יבחר את החפץ או לשאול אותו האם רוצה לקחת איתו למיטה משהו. חשוב שזה יהיה חפץ בטיחותי ושקט.


אם הילד לא בחר חפץ ביוזמתו מסוים אפשר להציע לו ביוזמתנו חפץ חדש, מגיל חודשיים שלושה.
1. הציעו לילד את חפץ המעבר בזמנים רגועים, נינוחים ושמחים (בזמן כרבול, חיבוק, הנקה) ולשים
    בין התינוק לאמא או לאבא. כדי ליצור הקשר חיובי לחפץ.
2. במקביל הצמידו את חפץ המעבר לילד גם בזמן השינה ובזמנים שבהם אתם רוצים להרגיע את התינוק.
3. מומלץ שיהיה על החפץ ריח של האם (אפשר לישון עם החפץ).
4. קחו בחשבון שלוקח זמן להתרגל לחפץ מעבר, לפעמים גם חודש ומעלה.


באיזה גיל ועד איזה גיל?

קשה לציין גיל מסוים בו התינוק רוכש ונפרד מחפץ המעבר. בממוצע ניתן לומר שרכישת החפץ היא מגיל חצי שנה ועד שנה וחצי שנתיים. ההפרדות מהחפץ היא גם בשלבים (למשל הילד מפחית באינטנסיביות של ההצמדות לחפץ או נצמד אליו בשעות מסוימות או במקומות מסוימים). יש ילדים שנשארים עם חפץ המעבר גם בשנים הראשונות של בית הספר (בד"כ זה בלילה בעת השינה). יש אנשים שנשארים עם חפץ המעבר גם בבגרותם. המצופה הוא שתהיה פרידה טבעית מהחפץ ושההפנמה של יכולת ההרגעה והוויסות העצמי תהיה באמצעים אחרים. בד"כ אין צורך להאיץ לא את תחילת השלב (אימוץ חפץ מעבר) ולא את סיומו (פרידה מחפץ המעבר).


לסיכום,

חשוב להבין שחפץ המעבר הוא מנוף לעצמאות ולא תלות, מאחר הוא מאפשר לילד להרגיע את עצמו ללא הזדקקות להורים. אצל רוב הילדים אין חשש שחפץ המעבר יהפוך להרגל רע. כשתינוק נקשר לחפץ מעבר ויכול להרגיע את עצמו הוא יוצר תחושת עצמאות ומסוגלות.
למדו לכבד את הילד והחפץ שהוא בחר, אפשרו לו להשתמש בחפץ לפי רצונו, ודאגו שהחפץ יהיה זמין עבורו בכל שעות היום (לכל צרה שלא תבוא....).
זכרו שחפץ מעבר הוא דבר נפלא לילדים! ואפשרו לילד שלכם להיעזר בו ולהפוך לילד עצמאי.


באהבה,
איילת

 

 


הילד שלכם נכנס למסגרת חדשה ויש לכם עוד הרבה שאלות?


לפרטים על הספר הדיגיטלי "התחלות חדשות" לחצו כאן

 


למדריך לשינה של תינוקות בשנה הראשונה - המדריך האינטרנטי להורים - לחצו כאן

 

ואני מזמינה אתכם להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלי: 
המדריך לשינה של תינוקות בשנה הראשונה








דף הבית  |אימון תודעתי לאימהות ייעוץ והדרכת שינה מידע מקצועיהבלוג שלי | צור קשר 
הרגלי שינה - שאלון אבחון ראשוני 

כל הזכויות שמורות ללהיות אמא 2017 | תנאי שימוש            להיות אמא - אימון לאמהות וייעוץ שינה | טלפון:  077-4050988    |    Email: info@tobeima.co.il

סטודיו פאולה - עיצוב והקמת אתרי אינטרנט